Reisleiders

Ds. J.P. Boiten

In 1953 ben ik geboren, en opgegroeid in de stad Groningen. Mijn vrouw is afkomstig uit Haarlem en we zijn in 1980 getrouwd. In ons huwelijk hebben we zeven kinderen gekregen en we mogen inmiddels dankbare grootouders zijn van tien kleinkinderen. We wonen in Hendrik Ido Ambacht.

Na het doorlopen van het gymnasium heb ik in Apeldoorn de theologische opleiding gevolgd. Sinds 1980 mag ik het ambt van predikant in de Christelijke Gereformeerde Kerken bekleden.
Vanwege mijn ambtelijke werkzaamheden ben ik veel in contact met mensen. Ik heb belangstelling voor hun wel en wee en leef graag met hen mee.
De omgang met reizigers en de onderlinge ontmoeting met hen en de onderlinge uitwisseling van ervaringen zijn op een reis leerzaam en bemoedigend.

Door de jaren heen heb ik verschillende landen in en buiten Europa bezocht. Dit heb ik als zeer verrijkend ervaren. Overal leven en werken onze medemensen met hun eigen achtergrond en levensinstelling.
Het kennis nemen van andere culturen heeft mijn interesse, mede omdat daarin iets uitkomt van de verscheidenheid van de schepping en de grootheid van God onze Schepper.
Dit tijdens een reis in groepsverband met elkaar te delen geeft meer diepgang aan zo’n reis.
Ook is het zeer goed om kennis te nemen van het leven van christenen in andere landen en iets te ervaren van het gestalte geven aan het geloof in hun cultuur.

Voor het welslagen van een reis is een onderlinge goede open sfeer onder elkaar heel belangrijk. Deelnemers aan een reis accepteren elkaar, met alle verscheidenheid die er kan zijn. Reizen met Burgtours betekent dat je op reis gaat met anderen die in het leven op hetzelfde fundament willen staan. Dat geeft een hechte onderlinge band.

Ik heb een zekere ‘passie’ voor het reizen naar Bijbelse landen. Een reis naar Israël bijv. heeft voor de deelnemers een belangrijke meerwaarde. Op een dergelijke reis is er niet alleen het genieten van natuur en cultuur, maar gaat de Bijbelse geschiedenis op een bijzondere manier spreken. Sommige Schriftgedeelten komen a.h.w. “tot leven”.
De zegen van zo’n vakantietijd kan lang doorwerken, zodat de reis met de thuiskomst nog niet is afgesloten.

Dhr. J. (Jack) Doudeijns

Beste reisgenoot,

Mijn naam is Jack Doudeijns. Ik ben geboren in Poortugaal (bij Rotterdam). Via mijn vrouw kwam ik in het mooie Zeeuwse vissersdorp Yerseke terecht. Dit dorp kenmerkt zich door een open sfeer en directe benadering. Wij zijn 25 jaar getrouwd, hebben drie zoons (23, 20 en 17 jaar) en een dochter (9 jaar). We kerken in de Gereformeerde Gemeente.

In het dagelijkse leven houd ik me als accountant bezig met jaarrekeningen en adviezen, fiscale planningen, herstructureringen en bedrijfsovernames- en overdrachten. Daarnaast krijg ik energie van het geven van (gast)colleges op scholen. De interactie met jongeren houdt je scherp.

Ook na het land diverse keren bezocht te hebben blijft het fascineren. Wat me aanspreekt is de combinatie van Schriftuur, natuur en cultuur. Dat geldt zowel van het liefelijke Galilea, de altijd weer innemende tempelstad Jeruzalem, de zinderende Negev woestijn als het driehoekige schiereiland Sinaï.

Je komt vol onvergetelijke indrukken uit dit Bijbelse land terug. Gepassioneerd door het rijke verleden, de huidige ontwikkelingen en de toekomst. Israël bloeit en boeit.

Identiteit, saamhorigheid, ontspanning, contacten en toepasselijke meditaties met ds. A. Schot geven me met Burgtours en haar doelgroep passie.

Mijn hobby’s zijn: lezen en klassieke muziek luisteren. ’s Zomers kan je ons gezin vinden in de hoge en koele Zwitserse bergen of in de mooie dalen.

Als u eenmaal in Israël geweest bent, gaat u de Bijbel anders lezen. Verdiepend. De echte vraag is of de Bijbel ook u mag lezen.

Tot slot wil ik een beroep op ieders positieve instelling, openheid en luisteren en leven naar Gods Woord.

Dhr. A. (Arie) Heijboer

Mijn naam is Arie Heijboer (1953) Getrouwd met Janny, vader van 4 kinderen en 12 kleinkinderen.  We wonen in Kloetinge en zijn lid van de Gereformeerde Gemeente.

Na 48 jaar deel te hebben genomen aan het arbeidsproces (In 1970 gestart bij de Kon. Marechaussee (Defensie) en vervolgens het Min van Economische zaken gevolgd door Justitie om na 48 jaar met pensioen te gaan bij het Min van Financiën. Al deze jaren werkzaam geweest als rechercheur. In die jaren heb ik veel, heel veel mensen mogen ontmoeten met allemaal hun eigen eigenschappen.

Het is mooi als je je kunt inzetten voor je medemens en dat zeker op reis, in een vreemde omgeving en een bus vol met mensen die je nog nooit gezien hebt.

Ik zie er dan ook naar uit om samen in een fijne sfeer te mogen te genieten van de natuur, cultuur en historie en alles daar om heen waarin iedere  deelnemer zichzelf kan en mag zijn.

Graag ontmoet ik u tijdens de mooie vakanties van Burgtours.

Dhr. J. (Jaap) den Hertog

In april/mei 2023 heb ik voor het eerst kennisgemaakt met Burgtours rond een reis  naar Israël. Omdat ik i.v.m. mijn pensionering na 42,5 jaar basisonderwijs in Nunspeet afscheid nam, hebben mijn vrouw en ik deze reis aangeboden gekregen. De reisleider van deze reis is eigenlijk de schakel geweest tussen Burgtours en mijn reisleiderschap. En zodoende hoop ik in 2024 voor het eerst een reis te gaan begeleiden.

In 1957 ben ik in Utrecht geboren, in 1982 gehuwd, en samen hebben we 5 kinderen mogen ontvangen en hebben op dit ogenblik 11 kleinkinderen. Kerkelijk zijn we verbonden aan de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet. In zomer 1980 ben ik in Nunspeet als leerkracht begonnen, in 1987 adjunct geworden en de laatste 30 jaar was ik directeur op de ds. C. de Ridderschool te Nunspeet.

Door bovengenoemde achtergrond ben ik gewend om dingen te regelen, in open sfeer met mensen om te gaan, en om te gaan met verscheidenheid. Daarnaast geniet ik er van als je in een gezelschap iets gezamenlijks ervaart, m.n. ook rond het Woord. Bij alle reizen van Burgtours wordt ons ook veel moois in natuur/schepping, cultuur en soms ook religie georganiseerd. Dat geeft op zich ook al iets van verbinding!

Ik heb redelijk brede reiservaring; o.a. Canada, West- en Oost Europa, Israël, Java en Papua. ’s Zomers gaan we met onze caravan op reis. Veelal naar/rond de Alpen.

We hopen dat we goede reizen mogen hebben met mooie contacten, momenten en gesprekken.

Dhr. W. (Wim) van der Hoek

Graag wil ik mezelf als reisleider bij Burgtours presenteren. Zoals u op de foto ziet ben ik niet een van de jongste meer. Gezien het feit dat we niet meer deelnemen aan het arbeidsproces is er meer gelegenheid om mijn aandacht aan andere zaken te besteden. Zelf ben ik meer dan 42 jaar werkzaam geweest in het onderwijs en heb les gegeven aan een basisschool, een school voor voortgezet onderwijs en als laatste bij het middelbaar beroepsonderwijs.

Door mijn werk had ik meer vakantie als een ander en ben in de jaren 80 begonnen met het leiden van reizen zowel ik de winterperiode als in de zomer. Daardoor heb ik heel wat Europese landen gezien en de laatste jaren ook reizen geleid naar Israël.

Naast deze hobby kan ik nu, samen met mijn vrouw, meer aandacht besteden aan ons gezin bestaande uit 4 kinderen en 13 kleinkinderen. Het is een genot om hiermee bezig te zijn.

Ik hoop dat u bij het doorlezen van de reizen een keuze kunt maken uit de mogelijkheden die Burgtours biedt en we hopen elkaar in de toekomst te ontmoeten.

Dhr. A.J. (André) Karens

Als reisleider van Burgtours wil ik mezelf aan u voorstellen. Mijn naam is André Karens en woon samen met mijn vrouw Adrie in Opheusden. Ons gezin bestaat uit 5 kinderen (allen gehuwd) en 18 kleinkinderen. Na een periode van 25 jaar bij de Rabobank, ben ik in mijn woonomgeving de laatste 22 jaar actief geweest binnen mijn eigen makelaarskantoor dat inmiddels voortgezet wordt door 2 zoons. Mijn werk heb ik inmiddels ingeruild voor meer vrije tijd en een aantal vrijwilligerstaken. Om een goede invulling te geven aan de tijd die vrij is gekomen, kwam de reisleidersvraag van Burgtours op mijn pad. Graag wil ik de komende tijd D.V. met groepen mensen een aantal reizen gaan maken. Het lijkt me mooi om aan een geslaagde reis bij te dragen en de deelnemers te ontzorgen. Wellicht kunnen we dit combineren met mijn hobby’s als wandelen, fietsen, zingen en meer. Tijdens een van de reizen hoop ik u te ontmoeten.

Dhr. L. (Lambert) Kisteman

Lambert Kisteman (1958) – De combinatie van omgaan met mensen en reizen kan ik mooi combineren als reisleider. Als vader van 5 dochters en opa van meer dan 20 kleinkinderen, ben ik ook in onze eigen vakanties altijd bezig om het iedereen naar de zin te maken. Mijn vrouw en ik genieten al van de plannen die we vooraf maken voor de vakanties en probeerden altijd goed voorbereid op de bestemming aan te komen. In mijn dagelijkse werk als ZZP-er bij een reclame/communicatiebureau, moet ik creatief zijn en snel kunnen reageren op allerlei, soms onverwachtse, situaties. Dat zie ik ook als pluspunt voor het leiden van groepsreizen. Sinds 1999 mag ik jaarlijks, met veel genoegen, 1 of 2 (soms 3) reizen begeleiden naar diverse bestemmingen. Zo heb ik ervaring op gedaan tijdens jongerenreizen, vliegvakanties, verre bestemmingen, kerkhistorische reizen en fietsvakanties. Als boerenzoon ben ik opgegroeid in Balkbrug (tussen Zwolle en Meppel) en woon nu al weer meer dan 40 jaar in De Klomp. Kerkelijk behoren wij tot de Gereformeerde Gemeente van Veenendaal. Graag ontmoet ik u op een van de vele mooie vakanties van Burgtours.

Henk Klop

Beste lezer, mijn naam is Henk Klop geboren (1964) en getogen in het Betuwse Ochten. Getrouwd, vier kinderen en vijf kleinkinderen.

Zoals u misschien herkent, heeft elk leven bepaalde fasen en voor ons is nu een fase aangebroken van wat meer afstand nemen van ons werk. Dit werk was de laatste jaren een eigen onderneming.

In 2006 zijn mijn vrouw en ik een onderneming gestart. Wij ontwikkelden, assembleerden en verkochten hier met name oplossingen voor stofproblemen in de bouwbranche. In 2023 hebben we dit grotendeels verkocht.

Aangezien er nu meer tijd is voor andere zaken, gebruiken wij die tijd voor o.a. vrijwilligerswerk en ontspanning. Door contacten met een reisleider van Burgtours werd onze interesse gewekt voor dit mooie werk en hebben wij ons aangemeld.

Graag ontmoeten wij u op één van de reizen.

Dhr. G. (Gerard) Middelkoop

Het is altijd weer een verrassing met welke mensen je tijdens een groepsreis op vakantie gaat. Dat geldt voor de reisleider maar ook vooral ook voor de deelnemers. Voor de deelnemers komt daar de vraag nog bij: “Wie is de reisleider?” Om de verrassing wat kleiner te maken stel ik mijzelf aan u/jou voor.

Mijn naam is Gerard Middelkoop. Vanaf mijn geboortejaar 1950 woon ik in Woerden de hoofdstad van het Groene Hart. In 1974 ben ik getrouwd met Corrie Wielink. Wij hebben 6 kinderen die inmiddels allen getrouwd zijn. En wij zijn inmiddels opa en oma van 15 kleinkinderen.

Mijn achtergrond is onderwijs en techniek. Ik werk ruim 40 jaar in het onderwijs. Nadat ik in juni 2016 met pensioen ben gegaan, heb ik het onderwijs nog niet helemaal loslaten. Op dit moment werk ik als ad interim directielid op de vmbo locatie De Swaef van het Wartburg College in Rotterdam. Voor mijn  pensioen werkte ik op de vmbo locatie van het Van Lodenstein College in Hoevelaken. Ik was daar net als nu op De Swaef leidinggevende van de opleidingen in de techniek.

Onderwijs geven aan jongeren op het vmbo en ze voorbereiden voor hun toekomstige beroep is boeiend en blijft steeds weer een uitdaging. In het bijzonder als het gaat over de toerusting en vorming die aan hen mag worden meegegeven tijdens de schooltijd vanuit Gods Woord en de belijdenis, zodat ze als christen kunnen functioneren op hun toekomstige werkplek en in de maatschappij. Dat is en blijft de grote meerwaarde en zegen die wij in ons onderwijs in dit land nog steeds mogen hebben. Een gekregen goed waar we elke dag dankbaar voor mogen zijn!

Zo lang ik in het onderwijs werk, heb ik reizen geleid. De eerste 20 jaar zomerkampen voor de jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten, de huidige Koersvakanties en daarna voor Kreijkes Vakantie Idee. Vanaf 2016 ben ik van KVI overgestapt naar Burgtours omdat in dat jaar KVI als reisbureau is gestopt.

In de achterliggende jaren heb ik reizen geleid naar verschillende landen en bestemmingen zoals Duitsland, Schotland, Italië, Oostenrijk, België, Kroatië, Roemenië, Zwitserland. Ook een aantal vaarvakanties met een cruiseschip in binnen- en buitenland hoort in deze rij.

Bij het leiden van de reizen geniet ik altijd weer van de omgang met de deelnemers. Waarbij het mij vooral gaat om een goede sfeer in de groep en dat iedere deelnemer zichzelf kan en mag zijn. Daarnaast probeer je de groep elke dag met het programma iets nieuws te bieden. Het mooiste van de reis is als je merkt dat de deelnemers het echt naar hun zin hebben.

De meerwaarde van de reizen in eigen sfeer is vooral de eenheid die er bij de deelnemers is vanuit hun reformatorische achtergrond. Het samen luisteren naar de Bijbel bij de dagopeningen en dagsluitingen, het samen zingen en de goede onderlinge gesprekken, verbinden aan elkaar en vormen het christelijk karakter van de reizen.

Dhr. T. (Ton) Muilwijk
Mijn naam is Ton Muilwijk. Ik ben in 1963 in Rotterdam geboren, getrouwd en vader van 4 kinderen. Inmiddels hebben we 6 kleinkinderen gekregen. Wij wonen in Spijkenisse en zijn lid van de Gereformeerde Gemeente. Ik werk bij de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond als Clustercommandant Brandweer. Ook ben ik als commandant van een reddingsgroep actief bij USAR.NL (Search and rescue team) en diverse keren uitgezonden naar gebieden waar natuurrampen hadden plaatsgevonden. Mede hierdoor heb ik veel reiservaring opgedaan.
Afgelopen zomer (2019) was ik voor de 3e keer in Israël. Een land waar ik me mee verbonden voel en waar de bijbelse geschiedenis verrijkt wordt met beelden.
Als gezin gingen we meestal met de caravan op vakantie. Dit was voor de kinderen erg leuk omdat er snel contacten met leeftijdsgenoten werd gelegd.
In de winter ga ik graag naar de sneeuw.
Ik vind het leuk om met groepen op pad te gaan. Graag ontmoet ik u op een van de reizen van Burgtours.
Dhr. B. (Bert) Stam

Door middel van een advertentie waarin reisleiders werd gevraagd, kwam ik in contact met Burgtours. Er ontstond al snel een klik met Burgtours en zodoende ben ik als reisleider beschikbaar. Ik ben Bert Stam, geboren in Rotterdam (1954) en in het onderwijs werkzaam. In 1985 verhuisden wij vanuit de Randstad naar Geldermalsen en wonen wij in een hele mooie omgeving.

Als leidinggevende ga ik graag met groepen mensen om.  Ik  vind het fijn om iets voor hen te betekenen. Naast mijn werk in het onderwijs als interim-directeur ben ik in het kerkelijk werk actief. Ik ben getrouwd met Eveline Klop. Wij hebben 5 kinderen die (bijna) allemaal de deur uit zijn en zeven kleinkinderen.

Nu ik de 60 ben gepasseerd wil ik meer tijd besteden aan het op reis gaan met een groep mensen. Het is fijn om te zien dat mensen het naar hun zin hebben op vakantie en genieten van de prachtige natuur. Bovendien ontstaan er soms goede gesprekken die over de wezenlijke dingen gaan.

Dhr. B. (Bart) Verhoeve

Mijn naam is Bart Verhoeve, geboren in 1956. Gehuwd met Wilma Muilwijk. Kerkelijk behoren we bij de Ger. Gemeente van Sliedrecht.

In het dagelijks leven directeur/eigenaar van een technische handelsonderneming en assemblagebedrijf. Veel internationale reiservaring i.v.m. uitoefening dagelijks werk.

Reden om reisleider te willen zijn is om mee te kunnen werken aan zinvolle en fijne reizen die land en cultuur dichterbij gaat brengen bij de deelnemers.